2014. május 26., hétfő

Kampánykövetés a Twitteren



 Berényi Konrád inspiráló előadása után a Twitter üzleti felhasználhatóságával kapcsolatos további tartalmakat keresve a Twitter segítségével megvalósuló szentiment elemzés által kínált lehetőségek keltették fel leginkább a figyelmemet.

A szolgáltatás lényege dióhéjban a következő: a # és a @ operátorok segítségével a Twitter rendszeréből kinyerhetőek az általunk menedzselt branddel kapcsolatos releváns tartalmak, melyekből így egy további elemzésre alkalmas adatbázis építhető. Ezt az adatbázist később adatbányászati/szövegbányászati, statisztikai algoritmusokkal elemezve láthatóvá válik a márkát „övező” hangulat, azaz hogy a minket érdeklő kulcsszavak inkább pozitív vagy negatív kicsengésű kontextusban szerepeltek. Ez úgy válik megvalósíthatóvá, hogy az egyes algoritmusok egy „szótár” segítségével kiértékelik az egyes szavakat, hogy azok a véleményskálán milyen erős attitűdöt fejeznek ki, majd ezek alapján pontokat rendelnek a lekérdezett szövegekhez. Ezeket a pontokat összesítve egy „hangulat index” képezhető, aminek időbeli dinamikája révén lehetővé válik 1-1 marketingkampány utókövetése, hatásainak elemzése a közösségi médiatér ezen szegmensében. Ezt az innovatívnak értékelhető szolgáltatást már egy hazai Startup cég is elérhetővé tette ügyfeleinek. A hazai felhasználószámokat illetve elterjedtségét tekintve a Twitter még némileg gyerekcipőben jár, ennek jövőbeli változásával párhuzamosan növekedhet az ilyen és ehhez hasonló eszközök hatékonysága.  A fenti módszer lehetőséget kínálhat a szóbeszéd marketing (WOMM – Word of Mouth Marketing) eredményeinek monitoringjára is, melynek lehetséges szerepéről kiváló betekintést nyújtott Konrád korábbi előadása.

A Twitter jövőjével (és üzleti modelljével) kapcsolatban érdemes lehet megjegyezni, hogy az adatbányászattal, üzleti intelligenciával (akár analitikus CRM-el, de a tengerentúlon már tőzsdei árfolyamok előrejelzéséhez is használnak a Twittertől származó adatokat, melyek a befektetők hangulatát hivatottak megragadni…) foglalkozó cégek számára nyújtott inputadat szolgáltatás potenciálisan stabil árbevétel generáló tényezővé válhat.



 A Twitter hazai penetrációja ellenére (vagy még épp ezért?) érdemes lehet követni az ilyen és hasonló kapcsolódó trendeket, hogy a versenytársaink előtt alkalmazva ezen innovatív technológiákat esetleges versenyelőnyre tehessünk szert, illetve az új technológia alkalmazását hangsúlyozva mintegy hozadékként erősítsük cégünk imázsát az innovatív megoldások iránti nyitottságon keresztül.

Hegedüs Ivett
KÜRT Zrt.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése