Berényi Konrád inspiráló előadása után a
Twitter üzleti felhasználhatóságával kapcsolatos további tartalmakat keresve a
Twitter segítségével megvalósuló szentiment elemzés által kínált lehetőségek
keltették fel leginkább a figyelmemet.
A szolgáltatás
lényege dióhéjban a következő: a # és a @ operátorok segítségével a Twitter
rendszeréből kinyerhetőek az általunk menedzselt branddel kapcsolatos releváns
tartalmak, melyekből így egy további elemzésre alkalmas adatbázis építhető. Ezt
az adatbázist később adatbányászati/szövegbányászati, statisztikai
algoritmusokkal elemezve láthatóvá válik a márkát „övező” hangulat, azaz hogy a
minket érdeklő kulcsszavak inkább pozitív vagy negatív kicsengésű kontextusban
szerepeltek. Ez úgy válik megvalósíthatóvá, hogy az egyes algoritmusok egy
„szótár” segítségével kiértékelik az egyes szavakat, hogy azok a véleményskálán
milyen erős attitűdöt fejeznek ki, majd ezek alapján pontokat rendelnek a
lekérdezett szövegekhez. Ezeket a pontokat összesítve egy „hangulat index”
képezhető, aminek időbeli dinamikája révén lehetővé válik 1-1 marketingkampány
utókövetése, hatásainak elemzése a közösségi médiatér ezen szegmensében. Ezt az
innovatívnak értékelhető szolgáltatást már egy hazai Startup cég is elérhetővé
tette ügyfeleinek. A hazai felhasználószámokat illetve elterjedtségét tekintve
a Twitter még némileg gyerekcipőben jár, ennek jövőbeli változásával párhuzamosan
növekedhet az ilyen és ehhez hasonló eszközök hatékonysága. A fenti módszer lehetőséget kínálhat a
szóbeszéd marketing (WOMM – Word of Mouth Marketing) eredményeinek
monitoringjára is, melynek lehetséges szerepéről kiváló betekintést nyújtott
Konrád korábbi előadása.
A Twitter
jövőjével (és üzleti modelljével) kapcsolatban érdemes lehet megjegyezni, hogy
az adatbányászattal, üzleti intelligenciával (akár analitikus CRM-el, de a
tengerentúlon már tőzsdei árfolyamok előrejelzéséhez is használnak a Twittertől
származó adatokat, melyek a befektetők hangulatát hivatottak megragadni…)
foglalkozó cégek számára nyújtott inputadat szolgáltatás potenciálisan stabil
árbevétel generáló tényezővé válhat.
A Twitter hazai penetrációja ellenére (vagy
még épp ezért?) érdemes lehet követni az ilyen és hasonló kapcsolódó trendeket,
hogy a versenytársaink előtt alkalmazva ezen innovatív technológiákat esetleges
versenyelőnyre tehessünk szert, illetve az új technológia alkalmazását
hangsúlyozva mintegy hozadékként erősítsük cégünk imázsát az innovatív
megoldások iránti nyitottságon keresztül.
Hegedüs Ivett
KÜRT Zrt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése