2014. május 29., csütörtök

Ez a mém jó mélyen beégett pár millió embernek – Social Design felsőfokon


Karafiáth Balázs Social Design témában tartott előadását hallgatva elgondolkodtam azon, mégis hány cégnek, szervezetnek van erre büdzséje, a változások elindításához elég befolyása és sávszélessége? Mert ilyet csak nagyban érdemes játszani. (Bár Balázs ezzel biztos vitatkozna. ) Aztán az előadást követő hétvégén meg is érkezett a válasz: ORF (Österreichischer Rundfunk).

A Culture Design művelői szerint tartós társadalmi változást kultúraváltással lehet elérni. Ehhez pedig mémek terjesztésével kell megváltoztatni a jelenlegi beidegződéseket. A Culture Design tehát a kollektív felfogás megváltoztatásáról szól. Ehhez olyan hatásos, önfenntartó és hatékonyan terjedő mémeket kell kreálni, melyek a változás iránti törekvésünket támogatni tudják: Conchita Wurst

Most hogy lecsengett az Euroviziós Dalfesztivál nyertese körüli összeurópai hisztéria, és mindenki ízlése és nyitottsága szerint kiélte posztoló hajlamait, fel merem vetni a kérdést: minek is voltunk tulajdonképpen tanúi?

És itt vonatkoztassunk el a produkciótól, sőt magától Conchita Wursttól is egy kicsit. Önkifejezés, polgárpukkasztás, erkölcsi métely, sokféle jelzővel illethető a jelenség, de számomra inkább az volt érdekes, ahogy kibontakozott belőle egy átütő mém.

Hamar egyértelművé vált, hogy nem önjelölt polgárpukkasztás volt.  Az ORF felvállalta és delegálta őt Ausztria képviseletére.  Szavazatvadász, nézettséghajhász megfontolásból? Lehet. Elég kockázatos döntés, mert az elsöprő társadalmi vihar borítékolható volt. Rosszabbul is kijöhettek volna belőle. Persze a kríziskommunikáció is egy lehetőség a nézőszám növelésére.

Szerintem bátor döntés volt, bedobott a közbeszédbe egy olyan témát, ami kockázatos és ingoványos vizekre vihet. Mennyire volt előre megfontolt ez a jelölés, milyen messzebbre mutató célja volt ezzel az ORF-nek? Az biztos, hogy ez a mém pán-európai méretben égett bele mindenkinek a memetikai állományába. Akkor ez már itt Culture Design?

Ahogy teltek a napok a döntő után, egyre inkább erősödött bennem ez az érzés.  Sikerült az évszázad egyik legmegosztóbb társadalmi vitáját beemelni a közbeszédbe.  Tekintve a téma súlyát megkockáztatom, hogy ez egy ORF-en is túlmutató kezdeményezés és ennél szélesebb társadalmi erő áll mögötte.  Mert a toleranciát nyíltan támogató osztrák liberális, baloldali pártok mellett még a szélsőjobboldal sem engedhette meg magának, hogy visszafogottan bár, de ne gratuláljon a nyertesnek, aki 48 év után elhozta Ausztriának az első helyezést a Dalfesztiválról.  Gratulált az államelnök, sőt, sajtóhírek szerint a bécsi érsek is, kiemelve, hogy valós és jelentős téma a tolerancia a melegekkel szemben, mert emberként ugyanúgy megérdemlik a tiszteletet, mint bárki más.

Ezek mind spontán reakciók lettek volna? Tekintve Tom Neuwirth alias Conchita gondosan felépített további fellépéseit, nem hiszem. Life Ball Gála a bécsi Hofburgban, amely az életet ünnepli és az AIDS elleni küzdelmet támogatja az osztrák államelnök védnöksége alatt.   Megjelent  a Cannes-i filmfesztivál AIDS ellenes jótékonysági bálján is, a fesztivál vörös szőnyegéről ismert számos nemzetközi celeb társaságában.

Megállnak itt? Hagyják elülni a felvert hullámokat? Ebben a szépen kerekedő Culture Design történetben mi lesz a következő lépés?  Ki és milyen mém gyárat üzemeltet annak érdekében, hogy olyan széles és egyben mélyreható változásokat tudjon elérni az évezredes kulturális berögződéseinkben, hogy abból egyszer valós társadalmi változás, a (mindenféle) másság iránti feltétel nélküli tolerancia legyen?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése