A legutóbbi NET-WORKS képzés
során egy interaktív csoportos játék kellős közepébe csöppentem érkezésemkor,
de viszonylag gyorsan rájöttem a helyzetre is, a témára is és arra is, hogy én
ebben nem vagyok jó…
A játék lényegében azt mutatta
be, hogy mennyire szélsebesen tud terjedni egy „krízishelyzet” és mennyire nagy
kihívás megtalálni a jó reakciót a lehető legrövidebb idő alatt. A csapat egyik
felének az volt a feladata, hogy egy előzetesen meghirdetett esemény előre nem
látható körülménye (az étterem által meghirdetett akciós menüre túl sokan
jelentkeztek és ráadásul kánikula is nehezítette a sorban állást, a másik
esetben a vízilabda közvetítése megszakadt az újonnan bemutatkozó tv
csatornánál) kapcsán trollkodjon a Facebookon, míg a csapat másik felének
küszködnie kellett a nyugtatással, csitítással és a végén már a hírneve
megőrzésének kényszerével.
Úgy tűnt, ez nem könnyű feladat,
de őszintén szólva én egyik szituációt sem éreztem a magaménak. Nem tudok
trollkodni és nem is akarok, egyáltalán nem értem, hogy ez kinek-minek és főleg
miért jó… Ha gondom van, akkor odamegyek az üzletvezetőhöz/esemény szervezőhöz
stb. és elmondom neki, hogy mi a bajom. Általános tapasztalat, hogy az esetek
túlnyomó többségében megoldódik a helyzet, és mindenki elégedetten távozik. Ha
meg nem, akkor jó messzire elkerülöm a helyet és az ismerőseimnek sem fogom
ajánlani. Ráadásul nem is egyezik a személyiségemmel ez a szájkarate-zés vagy
talán a digitális világban hívjuk inkább textkarate-zésnek (csakhogy bővítsem a
digitális kommunikáció szókincsét.. :-))
A másik, védekező oldalt elnézve
pedig nem értem, hogy miért kellene azonnal reagálni a „krízis” üzenetekre.
Másnapra már különben is kit hoz lázba az a több száz komment. Az interneten
minden gyorsan terjed és gyorsan el is felejtődik. Persze, van nyoma meg
bármikor rákereshető, de olyan mennyiségű információ zúdul ránk manapság, hogy
nekem egyszerűen már nincs kapacitásom arra, hogy még ilyen véleményáradatokkal
is foglalkozzak. De akkor kinek van? Ráadásul ezt szűrni kell egyénileg, mert
én a közepesen szkeptikusok táborát erősítem, vagyis megpróbálok meggyőződni a
leírtak hitelességéről.
Értem én, hogy a digitális tér
manapság az úr, és ott lehet első kézből kapni az infókat, de nem szabad
hagyni, hogy egyetlen félresikerült eset miatt cégek essenek abba a hibába,
hogy: „Atyaég zúgolódik a Facebook, gyorsan elkezdek magyarázkodni!!” A végén
már azért is amiért nem is hibásak. Csak azért mert a tömeg ezt kívánja.
Ha egy étterem bakizik és nem
tudja megoldani az általa meghirdetett akciót a nem várt számosságú jelentkező
és a kánikula kombója miatt egy alkalommal, az még nem jelenti azt, hogy rossz
lenne ott a kaja, kevésbé figyelnének oda a vendégekre vagy hogy bármiben is
csökkent volna a színvonal.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése